Skapa utifrån det ni sett och samtalat kring

Rita och måla
Vad minns du från filmen? Måla det du tänker på, och berätta sen om teckningen för kompisarna. Man kan ge barnen i uppgift att måla nåt speciellt läskigt från filmen, och nåt som var speciellt roligt i filmen. Nedan en utvärdering av en film: "Måla den figur som stämmer med hur filmen var!".
Picture
Måla det som händer före eller efter
Barnen får en bild från en scen ur en film, eller en bild vilken som helst (men där något händer!) och deras uppgift blir att rita och berätta vad som händer före eller efter denna scen. En träning i att en berättelse eller en film har en början, mitten och ett slut. Nästa uppgift för barnen blir att göra en helt egen berättelse med början, mitten och slut.
Rimramsa med barnens röster och bilder
Vi har jobbat med ramsan "Gubben i stubben".  Jag samlade en grupp barn där vi började med att läsa ramsan tillsammans. Sedan gjorde vi ett bildmanus, där barnen fick rita de olika sekvenserna. Därefter byggde vi upp ett litet landskap, och sedan fick barnen själva agera och fotografera de olika momenten. Nästa steg var att göra ett bildspel i Photostory. De klickade sej fram och prövade färg på texten, och ändrade när de tyckte att det inte syntes så bra. De läste också in allt ljud till ramsan.
Ljudlekar
Att få prova att låta som kanske djuren i filmen, kan vara spännande. Hur låter exempelvis en glad katt, en ledsen, en rätt eller en arg katt?!
Picture
Att göra bildspel och spela in barnens röster är enkelt!
Bildspel
Fota barnens teckningar, och låt barnen lägga in sin teckning i redigeringsprogrammet Photostory eller IMovie. Be de berätta om sin teckning och spela in via mikrofon. Sätt alla barnen i gruppen i jobb; En som håller i miken, en som trycker på spela in/stopp och en som noga lyssnar... Fördel med att inte vara ensam att spela in ljud är att barnen hjälps åt, och inspirerar och lär av varandra. Fördel ensam - att ljudet blir tydligt

Gestalta med andra material
Använd lera, papieé marché eller annat material för att skapa något utifrån film och samtal. Efter filmen "Pirret" gjorde barnen egna "pirr-bubblor".

Ljudlabbet hos UR
www.ur.se/ljudlabbet
är en webbplats där man själv kan bestämma hur sagan byggs upp med berättarröst, ljudeffekter och musik. "Ett redigeringsprogram för de minsta!" Jag visade först lite hur man kan göra, var man hittar de olika funktionerna. Efter det fick barnen pröva att göra sina egna små sagor. De valde saga, lade på musik och en massa olika effekter. De provlyssnade också hela tiden som de höll på med sin berättelse.
Analysera ljudet på filmer
- Jämför hur det är att titta på filmavsnitt med, eller utan musiken till: Börja med att se varje, utvalt avsnitt, utan ljud, och sen med ljud. Samtal om hur det känns - Kan barnen sätta ord på den känsla musiken väcker?  Hur påverkas vi av musiken i filmen?

- Lyssna på olika slags musik via Multimediabyrån, och låt barnen säga hur de tyckte att musiken lät, vilken känsla den väckte, kanske blir det kommentarer som "Roligt", "Nästan som magi", "Det är jakt", "Läskigt", "Det är på natten och dom är rädd", "Hårdrock", "Går i skogen", "Jag blir glad", "Det är spökmusik", "Monster", "Dom skrämmer djur", "Bra", "Vackert"
Rörelselekar och dramatiseringar
Går det kanske att dramatisera utifrån filmens handling och ta olika roller och rörelser utifrån filmen och dess handling? Barnen kan säkert också ge fina dramatiserings-förslag - och kanske få klä ut sig och leka så som de själva vill.
Picture
Att själv få ta en roll från filmen, och kanske på så sätt få ändra filmens slut!
Animera med barnen
Jaguaren är en tecknad film av Mattias Gordon. Låt också barnen prova på att göra egna animerade filmer.
Titta in i Mattias Gordons animationsverkstad >>
Läs saga - göra saga - filma saga
Låt barnen välja några sagor att läsa, diskutera vad är en saga? Vad ska den innehålla? Gör sen egna sagor! Som sen blir en teater som ni filmar!
Picture
Det bli lättare att göra en film om man har manus.
Berättarbord
Från biblioteket kan man låna Berättarbord.  Det är ett material där man kan bläddra mellan olika bilder och göra sin egen berättelse. Det påminner mycket om ett bildmanus! Till stöd, för den som vill, finns bildtexter över varje bildsamling: Det var en gång... Som bodde i... En dag när han/hon... Kom... Förbi och sa "Har du sett min"... Till en början valde de flesta barn att använda sig av stödtexten, men allt eftersom de blev mer bekanta med bilderna så valde några att hitta på egna sagor. Några barn gjorde även en gemensam saga, där de hjälptes åt att fantisera ihop en berättelse
Flimtrick - Lådan
Här filmar vi ett barn i taget som kryper ner i en låda, sen stannar man kameran och barnet kättrar ur. Vi startar kameran när nästa barn kliver i, och fortsätter så tills alla barn klättrat i lådan. Slutscenen är att vi filmar en tom låda. Vart har alla tagit vägen?
Diktafon
Detta enkla och billiga verktyg! Låt barnen bekanta sig med diktafonen, och pröva att spela in sina egna röster (hör de i efterhand vem som är vem?), barnen kan spela in vardagliga ljud och sen låta andra gissa vad det är...Ex vattenkranen, toalettspolning, knapra morot mm.
Rimlekar
Om det förekommer rim i filmen, kan ni fortsätta att rimma själva efter filmen! Låt barnen hitta på alldeles egna ord som inte finns, skriv ner de på en lapp. Låt barnen dra en lapp var, läs upp och den som drog lappen får rimma på det ordet.
Dokumentärfilm av barnen
Låt barnen bestämma vad de vill berätta om från vardagen i förskolan. Gör ett enkelt manus och turas om blan barn och personal att filma.
Bilderboksprojekt blev en film med barnen
Man behöver inte vara ett geni för att filma. Det är bra om man tar det för vad det är. Att redigera filmen, göra mjuka övergångar mellan scenerna och lägga på musik. Sedan scannade vi omslaget med titel och författare och la in i början av filmen... Läs mer >>