Se och upplev bra film för små barn

Visst finns det bra filmer för små barn! Forskaren Fredrik Lindstrand (Snuttefilmprojektet i Gävleborg) har studerat hur 2–3-åriga barn tar till sig film. Han beskriver att filmerna bör ha ett långsamt tempo, tydliga färger, en god struktur och tydlig rörelserikning. Ljudet och berättarrösten är också viktig. Och att barnen känner igen sig i den värld som visas i filmen! Det som skildras ska helst vara vardagliga händelser, sådant som barnen själva gjort och kan relatera till.

Se filmen så här!

Nina Nykvist, bibliotekspedagog i Solna, berättar:
- Vill man ge filmen chans som den konstform den är, då bör barnen få vara i ett stängt rum där man inte blir störd. Ett mörkt rum, så kontraster och färger framträder. Att få höra filmljudet tydligt, och att få se filmen på stor duk så den riktigt ”drabbar” en! Hur många vuxna som är med under visningen beror på barngruppen, men minst en bör finnas med för att se hur barnen reagerar, och kunna svara på frågor. Skapa gärna förväntan hos barnen innan ni ser filmen, kanske genom att berätta bara något kort kring vad filmen handlar om, ex: "Tror ni det finns barn som kan flyga, på riktigt?", eller "Nu ska vi resa ut på det stora havet en stund!"

Låna Snuttefilm

Länskultur Gävleborg erbjuder förskolor att låna ryggsäckar med filmpaketet "Snuttefilm". Här finns  fem korta animerade filmer, en bok och en handledning. Syftet med Snuttefilm är att ge ökad läslust och förståelse för de rörliga bildernas språk. Ryggsäckarna lånas på Astrakan i Sandviken, Mediecentrum i Bollnäs, Stadsbiblioteket i Gävle och på Hudiksvalls bibliotek
Picture
'Snuttarna' återkommer med olika upptåg mellan filmerna och knyter samman olika berättelser till en helhet.

Tänk på upphovsrättsregler

Filmer som ses på förskolan måste ha institutionella rättigheter, det är alltså inte lagligt att hyra en film från videobutik eller visa barnens egna videofilmer på förskolan. Många förskolor får låna filmer genom den Mediecentral de har avtal med. De förmedlar också tv- och radioprogram från Utbildningsradion.  Sök upp din närmaste Mediecentral, de flesta nås här: www.sli.se ,  så kan de hjälpa er att skaffa fram en film som är avsedd att visas på förskolan.

Låna "Läs en film"

Länskultur Gävleborg ihop med Länsbibliotek Gävleborg Uppsala driver projektet "Läs en film". Projektets syfte är att ge ökad läslus och förståelse för de rörliga bildernas språk. Jaguaren, Kajsa Kavat och Schrek, är de bok- och filmtitlar i projektet som vänder sig till förskolan.
Läs mer om de och ladda ner handledningar här >>
Picture
Läs en film är ett projekt som drivs av Länskultur Gävleborg och Länsbibliotek Gävleborg Uppsala.

Köp eller låna "Minibios"

Nina Nykvist, bibliotekspedagog i Solna och Agneta Danielsson, förskollärare och verksamhetsledare på Järfäll kultur, har skrivit foldern "Minibio - i teori och praktik":
minibio_folder.pdf
File Size: 146 kb
File Type: pdf
Download File

Det är Filmcentrum som distribuerar Minibio, till dessa finns också handledningar. Flera Mediecentraler i landet har också köpt in flera av titlarna i Minibios.  dem.

Titta på strömmande film

Anslut hörlurar vid förskolans dator, och låt barnen lyssna/se på strömmande film via den Mediecentral som förskolan har avtal med: www.sli.se.